Den syv dager lange innsatsen, fra mulig brann i batterirommet fram til fartøyet var regnet som trygt og overlevert politiet, beskrives i rapporten.
Batteribrann
Brann i litium-ion batterier utvikler brennbare og giftige gasser, ca. 1 til 2 normalliter pr ampere time (Ah). Katamaranen MS Brim har batterirom med 5000 li-ion celler i hvert skrog, hvor hver celle har alt som trengs for å underholde sin egen interne «brann». Batteriet er en tennkilde i seg selv og det en reell fare for gasseksplosjon.
Utfordringen ombord
Teoretisk sett vil de brannfarlige gassene samle seg under dekk og batterileverandøren Corvus Energy foreslo derfor å suge ut gassene fra fartøyet og samtidig tilføre nitrogen inn i skroget for å redusere eksplosjonsfaren.
Fartøyet har ingen ferdig innretning for å kunne koble på slanger for å suge ut/tilføre gass. Det må lages og tilpasses, for bruk på brannspjeldene fra maskin- og batterirom.
Sikkerheten til publikum er ivertatt med en sikkerhetssone på 300 meter på sjø og land. Det tas høyde for at båten kan eksplodere og det gjøres tiltak mot akutt forurensning.
Suksessfylt samarbeid
Oppdraget blir løst ved utstrakt samarbeid mellom alle involverte fra privat og offentlig sektor, til tross for at den teoretiske løsningen aldri tidligere har blitt brukt på et fartøy med batteribrann. Midt i en pandemi skal en uvanlig hendelse håndteres i mange faser og ledd.
Evalueringsrapporten er offentlig og ligger vedlagt. De viktigste læringspunktene i stikkordsform:
VIB bør fortsette med
Risikovurderinger og sikker jobbanalyse
Innhente nødvendige ressurser
Bruke droneavtale
Informasjon
VIB bør forbedre
Definere brann i store batteri
Kompetanse på brann i batteri
Kompetanse på måleinstrumenter
Digitale verktøy
ELS organisering
Andre aktører bør lære
Beslutningsstøtte fra andre
Brannmannsbekledning og flussyre
Innsatsmetode
Kartlegge objekter
Størst fare
Førsteinnsats på sjø
Tilrettelegging for brannvesenets innsats
Nasjonal prosedyre CBRNE
Brannspjeld og plassering av redningsvester
COMMENTS