Reklame på brannbiler

HomeDiverse

Reklame på brannbiler

I en tid der dårlig økonomi preger kommunale budsjetter, ser det nå ut som alt er kreativt.

Reklame på utrykningskjøretøy er noe nytt for oss i alle fall i Europa. Om dette er en kreativ god ide er det vel i alle fall to meninger om, for eller imot.
Brannsjef i Trondheim, Gunnar Aa. Solbakken sier at det må være et visst økonomisk potensial i dette prosjektet for at man vil gå og realisere det. Det er snakk om å inngå kontrakter med seriøse samarbeidspartnere som vil profilere seg gjennom en profesjonell redningsetat. Logoer vil prege sjalusidører, karosseri, og på høydemateriellet. Det er på ingen måte tenkt å «fylle» utrykningskjøretøyene på en slik måte at man blir i tvil om at det er et utrykningskjøretøy. – Vi vil i dette prosjektet teste ut holdninger og markedets vilje til å betale for denne type profilering, sier Solbakken.

Brannsjef i Levanger, Idar Lundemo ser på reklame på sine utrykningskjøretøy som en mulig inntektspost. – Vi har prøvd det som er av muligheter innenfor vårt område og må se på nye muligheter. Det er klart at dette er et «følsomt» område så vi må være forsiktige og nøye med hva og hvordan vi gjør saker og ting.

Vegtrafikkloven sier noe om utrykningskjøretøy, de skal være lett gjenkjennelige og se ut som utrykningskjøretøy. Det betyr at et sted mellom ingen reklame og for mye reklame, går det en grense. I og med at det er brannsjefen selv som godkjenner etter skjønn sine egne biler, burde det være i de beste hender.

Men hva sier vi som skal kjøre rundt i utrykningskjøretøyene? Hvilke holdninger har vi? Er det god moral og etikk når kommunen skaffer seg inntekter på andres ulykker? Og blir vi en attraksjon i trafikken som gjør jobben som utrykningssjåfør enda vanskeligere? Skal brannbilene bli et symbol på vårt samfunns prioriteringer, eller mangel på prioriteringer og økonomisk styring?

Dette og sikkert flere sider av denne saken kunne vært kommentert, men vi oppfordrer «Brannmannen»s lesere til å komme med sine meninger om temaet: Reklame på brannbiler.

 

Publisert: 04-01-2002

COMMENTS